سامانه های خبری
  آزادیخواهان مشهد  
  پیک نت  
  خبرگزاری جبهه دمکراتیک  
  پیک ایران  
  امروز  
  ایران امروز  
  ایسنا  
  گزارشگر  
  خبر گزاری کار  
  بی بی سی  
  ایران خبر  
  خبر نامه گویا  
  خبر گزاری جبهه دموکراتیک  
 
ليست سايتها
  نهضت آزادي  
  گويا  
  تكتاز  
  هادي خرسندي  
  نيمروز  
  جبهه متحد دانشجویی  
  نبوی آن لاین  
  سايت مبارزان  
  مهندس طبرزدی  
  شورای فرهنگی  
  ایران امید  
  آژانس خبری آینده سازان  
  نشریه 18 تیر  
  و ...  
 
تماس و چت
ارسال پيغام بهYahoo Messenger یا هو مسنجر دفتر طوس
 
رادیوهای برون مرزی
  رادیو صدای ایران  رادیو صدای ایران  
  رادیو فردا  رادیو فردا  رادیو فردا  
  رادیو یاران  
 
آرشیو سایت
  06/01/2003 - 07/01/2003  
  07/01/2003 - 08/01/2003  
  08/01/2003 - 09/01/2003  
  09/01/2003 - 10/01/2003  
  10/01/2003 - 11/01/2003  
  11/01/2003 - 12/01/2003  
  12/01/2003 - 01/01/2004  
  01/01/2004 - 02/01/2004  
  02/01/2004 - 03/01/2004  
  03/01/2004 - 04/01/2004  
  04/01/2004 - 05/01/2004  
  05/01/2004 - 06/01/2004  
  06/01/2004 - 07/01/2004  
  07/01/2004 - 08/01/2004  
  08/01/2004 - 09/01/2004  
  09/01/2004 - 10/01/2004  
  10/01/2004 - 11/01/2004  
  12/01/2004 - 01/01/2005  
  01/01/2005 - 02/01/2005  
  صفحه اصلی  
  براي دريافت کتاب «سیر تحول و عوامل بحران مداوم آن» اثر دکتر حسن ماسالی اينجا را کليک کنيد
 
  براي دريافت کتاب « اقتدارگرايان عليه حقوق بشر » اثر حشمت الله طبرزدي اينجا را کليک کنيد
 
 

Free All Political Prisoners in Iran NOW
گزارشی مستند از چگونگی مبارزه با بدحجابی در ایران!!

توضیح نویسنده : این گزارش بصورت بی طرفانه تنها به بررسی آنچه اکنون به عنوان مبارزه با مظاهر فساد در ایران انجام می شود می پردازد.لازم بذکر است برخی موارد که در این گزارش ذکر شده است تنها نقل بوده و نویسنده امکانی برای تایید نقل قولهای فوق ندارد.

چند ماهی است که برخورد با جوانان تحت عنوان مبارزه با مفاسد اجتماعی به اوج خورد رسیده است. مقابله با مفاسد و جرائم اجتماعی تنها خلاصه به مقابله با دخترانی و پسرانی ! که حجاب اسلامی ندارد شده است.
این گزارش بصورت بی طرفانه تنها به بررسی آنچه اکنون به عنوان مبارزه با مظاهر فساد در ایران انجام می شود می پردازد.برخورد با دختران و پسران جوان به یک شهر خاص خلاصه نمی شود و این نوع برخوردها از نقاط مختلف ایران گزارش شده است. در مشهد نیز مانند سایر نقاط ایران این

برخوردها در نقاط مختلف شهر همچنان ادامه دارد.کلانتری بانوان که چندی پیش در مشهد کار خود را آغاز کرد در این زمینه نقش محوری دارد و گویا تنها در این زمینه فعالیت میکند و فعالیت دیگری ندارد.شیوه برخورد با جوانان اینگونه است که در خیابان دختران و پسرانی که با هم بیرون آمده اند و یا دخترانی که حجاب اسلامی ندارد دستگیر میشوند و پس از مجازات و جریمه و دادن تعهد آزاد میشوند .در مشهد همچنینی کافی شاپها و حتی کافی نتهای که محل رفت و آمد پسران با دوستان دختر خود در این مکانها بوده است نیز از این برخوردها در امان نماند .این روزها در ورودی کافی شاپهای مشهد اطلاعیه ای با این مضمون نوشته شده است که از پذیرفتن خانمهای بد حجاب و خانمها و آقایان غیر مجرد معذوریم!!این در حالی است که پیش از این اکثر این کافه ها با حضور افراد مجرد در محیط کسب خود بیشتر مشکل داشتند.
در مورد برخوردهای اخیر با دخترانی که متهم به بد حجابی و فساد هستند با خانم شیرین که چندی پیش به اتهام بد حجابی دستگیر شده بود به گفتگو نشستم که حاصل این گفتگو را در زیر می خوانید.
خانم شیرین از چگونگی دستگیری خودتان بگویید

جواب: یک روز عصر که به قصد خرید از منزل خارج شده بودم در خیابان توسط دو مرد و یک زن به جرم بد حجابی دستگیر شدم و من را به زور وارد ماشین کردند.
سوال: پوشش شما چگونه بود که باعث شد شما به این جرم دستگیر شوید؟
جواب: من یک مانتو شلوار معمولی داشتم. حتی رنگ مانتو شلوار من سیاه بود و به هیچ وجه تحریک کننده یا زننده نبود.تنها اشکالی که از من گرفته شد روسری کوتاه من بود.که به من گفتند این چه روسری است که اگر جلو بکشی گردنت پیداست . اگر عقب بکشی مویت پیدا میشود.
سوال: بعد از اینکه دستگیر شدید بر شما چه گذشت؟
ما را سوار ماشین کردند و به اداره مبارزه با مفاسد اجتماعی بردند آنجا هر کسی که رد میشد توهینی میکرد و رفتار مناسبی نداشتند.
سوال :استدلالشان از دستگیری شما و دیگران چه بود؟
راستش من را پیش آقایی بردند که فکر کنم رئیس آنجا بود.من به او گفتم که چرا این همه جرم و جنایت را رها کردید و به روسری کوتاه من چسبیدید در حالی که لباسم مناسب بوده است.او هم کتاب قانون را باز کرد و گفت طبق قانون بد حجابی هم جرم است و از نظر دین اسلام حجاب شرعی یعنی اینکه فقط باید دایره صورت پیدا باشد در غیر اینصورت مرتکب جرم بد حجابی شده اید و باید مجازات شوید.
او میگفت زمانی که شما با این وضعیت در خیابان راه میروید سبب انحراف دختران و پسران ما میشوید و استلال جالب دیگری که داشت این بود که شما با این وضعیت امار طلاق را بالا می برید چون مردها در خیابان از زن خودشان بهتر را می بینند و وسوسه میشوند و با زنان خود بد برخورد می کنند.
سوال : چه مدتی به جرم بد حجابی بازداشت بودید و بر شما در این مدت چه گذشت کلآ در این مورد توضیح دهید؟
جواب: من از آقایی که مسئول آنجا بود خواستم که من را آزاد کند اما وی گفت که آنها تنها یک رابط هستند و من باید دادگاهی بشوم و دادگاه در مورد من تصمصیم بگیرد و کاری از دست آنها ساخته نیست.حتی نگذاشتند که من با منزلمان تماس بگیرم و در برابر درخواست من برای تماس با خانواده میگفتند که چنین اجازه و مسولیتی ندارد.من یک شب در اداره مبارزه با مفاسد اجتماعی بازداشت بودم .وضیعت بازداشتگاه بسیار بد و کثیف بود و از نظر روحی برای دخترانی در سن و سال من بسیار نامناسب بود و تاثیر بسیار بدی روی ما داشت.فکرش را بکنید که در سن 20 سالگی به جرم روسری کوتاه پای ما را به بازداشتگاه باز کردند.
سوال: شما به چه مجازاتی محکوم شدی؟؟
روز بعد من موفق شدم بعد از یک شب با خانواده تماس بگیرم و بعد از آن با پرداخت جریمه بیست هزار تومانی و امضای یک تعهد نامه با عنوان رعایت حجاب شرعی موضوع تمام شد .اما گفتند که طبق تعهدی که دادم اگر دوباره به جرم بد حجابی دستگیر بشوم برخورد شدیدتری با من خواهند داشت.
سوال: آیا این دستگیری و جریمه تغییری در نوع لباس پوشیدن شما داشت؟
جواب: خیر

این یک نمونه از هزاران نمونه برخورد با دختران جوان بی حجاب در ایران است.این درحالی است که از نقاط مختلف کشور خبرهای متفاوتی در این زمینه می رسد.خانمی مدعی بود که یکی از دوستانش در خیابان ولیعصر تهران دستگیر شده است و چون شلوار کوتاه (برمودا) داشته است پایی وی را درکیسه مملو از سوسک کرده اند.این خبر تکان دهنده بارها از تهران رسیده است. بعد از اعمال این مجازات غیر انسانی وضعیت روحی این خانمها به شدت در هم ریخته میشود.دختر خانمی در این زمینه به من گفت که دوستش بعد از این مجازات تا چند روز جیع میزده و احساس میکرده که سوسک روی بدنش حرکت میکند.شلاق هم یکی دیگر از مجازاتهای است که تا بحال در مورد دختران بی حجاب اعمال شده است. اما سوال اساسی اینجاست که با برخوردهای اینچنینی تا چه حد می توان موفق بود .آمار نشان میدهد که این نوع برخوردها نه تنها نتیجه مثبتی ندارد بلکه نتیجه معکوس دارد و تا بحال به هیچ وجهه باعث کم شدن بدحجابی در جامعه نشده است. و اگر هم اندک نتیجه ای در این زمینه گرفته شده باشد بخاطر ترس از برخورد بوده است و این بی حجابی در حد بسیار حادتری ممکن است در جاهایی دیگری نمایان گردد.این نوع برخوردها جوانان را بیشتر خشمگین می کند و به مقابله به مثل وادار می نماید.متاسفانه تلاش من برای شنیدن صحبتهای مسولین در این زمینه و شنیدن حرفهای آنها و یک طرفه نبودن گزارش و تایید و یا تکذیب موارد مطرح شده در گزارش بی نتیجه ماند و به نتیجه نرسید.امیدوارم که مسولین در قسمت دوم گزارش در این زمینه پاسخگو باشند.

احمدرضا شیری - خبرنگار از مشهد
shiri324@yahoo.com


   نظر خود را اینجا وارد نمایید:  


جبهه دموکراتیک طوس(مشهد) @ Copyright 2000 - 2004


دفتر طوس