سامانه های خبری
  آزادیخواهان مشهد  
  پیک نت  
  خبرگزاری جبهه دمکراتیک  
  پیک ایران  
  امروز  
  ایران امروز  
  ایسنا  
  گزارشگر  
  خبر گزاری کار  
  بی بی سی  
  ایران خبر  
  خبر نامه گویا  
  خبر گزاری جبهه دموکراتیک  
 
ليست سايتها
  نهضت آزادي  
  گويا  
  تكتاز  
  هادي خرسندي  
  نيمروز  
  جبهه متحد دانشجویی  
  نبوی آن لاین  
  سايت مبارزان  
  مهندس طبرزدی  
  شورای فرهنگی  
  ایران امید  
  آژانس خبری آینده سازان  
  نشریه 18 تیر  
  و ...  
 
تماس و چت
ارسال پيغام بهYahoo Messenger یا هو مسنجر دفتر طوس
 
رادیوهای برون مرزی
  رادیو صدای ایران  رادیو صدای ایران  
  رادیو فردا  رادیو فردا  رادیو فردا  
  رادیو یاران  
 
آرشیو سایت
  06/01/2003 - 07/01/2003  
  07/01/2003 - 08/01/2003  
  08/01/2003 - 09/01/2003  
  09/01/2003 - 10/01/2003  
  10/01/2003 - 11/01/2003  
  11/01/2003 - 12/01/2003  
  12/01/2003 - 01/01/2004  
  01/01/2004 - 02/01/2004  
  02/01/2004 - 03/01/2004  
  03/01/2004 - 04/01/2004  
  04/01/2004 - 05/01/2004  
  05/01/2004 - 06/01/2004  
  06/01/2004 - 07/01/2004  
  07/01/2004 - 08/01/2004  
  08/01/2004 - 09/01/2004  
  09/01/2004 - 10/01/2004  
  10/01/2004 - 11/01/2004  
  12/01/2004 - 01/01/2005  
  01/01/2005 - 02/01/2005  
  صفحه اصلی  
  براي دريافت کتاب «سیر تحول و عوامل بحران مداوم آن» اثر دکتر حسن ماسالی اينجا را کليک کنيد
 
  براي دريافت کتاب « اقتدارگرايان عليه حقوق بشر » اثر حشمت الله طبرزدي اينجا را کليک کنيد
 
 

Free All Political Prisoners in Iran NOW
علت بروز حادثه نيشابور امروز اعلام می‌شود
شمار قربانيان انفجار نيشابور به ٣٢٠ نفر رسيد



دوشنبه ٤ اسفند ۱۳۸۲

روزنامه ايران: روستاييان حوالی نيشابور كه از بدو تولد صدای حركت قطارهای زندگی بر روی ريل‌ها را شنيده بودند، هرگز تصور نمی‌كردند كه روزی قطار مرگ در ايستگاه غم و‌‌اندوه توقف كند و صبح زيبا و سرد اواخر بهمن ماهشان را به شب شام غريبان عزيزانشان پيوند زند.
آنچه در صبح چهارشنبه ٢٩ بهمن ماه در نيشابور رخ داد و در آغاز بيشتر به يك سانحه معمولی می‌ماند، فاجعه دلخراشی بود كه بار ديگر ذهن و دل و روح همه مردم كشور را به درد آورد. ماجرا از اين قرار بود كه در بامداد صبح چهارشنبه ٢٩ بهمن ماه ٥١ واگن قطار از لوكوموتيو در حوالی مشهدجدا و به سمت نيشابور حركت كرد. واگن‌ها حامل بنزين ، گوگرد مواد قابل اشتعال و پنبه بود و مسوولان راه آهن برای كنترل واگن‌های جدا شده ، واگن‌هايی را از سوی نيشابور به سمت مجموعه واگن‌های رها شده فرستادند كه در اثر برخورد ايجاد شده در ايستگاه خيام نيشابور، واگن‌ها متوقف شده و آتش سوزی آغاز می‌شود.
همه اخبار حكايت از به خير گذشتن حادثه داشت. روستاهای اطراف تخليه شدند. آتش نشانان نيشابور و مشهد در محل حاضر شدند و مسوولان اجرايی نيز. اما متاسفانه در ساعت ٣٧/٩ دقيقه صبح ، بر اثر انفجار شديد مواد قابل اشتعال در واگن‌ها، همه حاضران در محل حادثه و بسياری از ساكنان روستاهای ‌هاشم آباد و دهنو بر اثر تركش‌ها و آوار جان سپردند. البته ٤ روستای ديگر نيز بين ٣٠ تا ٥٠ درصد خسارت ديده‌‌اند. شدت انفجار به حدی بوده كه در محل حادثه گودالی به عمق ٢٥ متر در محدوده وسيع ايجاد شده و تركش‌های جدا شده از قطار، بسياری از افراد را بی‌دست و سر و پا می‌كند. آتش همچنين بسياری از افراد را خشك كرده و می‌سوزاند.
بدين ترتيب بر اثر ٢ اشتباه (يكی رها شدن واگن‌ها از قطار و دوم فقدان مراقبت‌های حفاظتی و ايمنی لازم در محل حادثه)، صدها تن از هموطنان ما در استان خراسان جان به جان آفرين تسليم می‌كنند. از مردمان روستايی گرفته تا مسوولان اجرايی نيشابور و. . . . نيشابور شهر آرام و سبز و پرطراوتی كه در دل خود آرامگاه شاعران برجسته كشور را جای داده ، اين روزها سياهپوش و عزادار است. براساس آخرين آمار دريافتی ،در اين حادثه ٤٤٥ نفر مجروح و ٣٢٠ نفر كشته شدند. البته هنوز ٩٠ نفر نيز مفقودند و از اجسادشان خبری نيست. معلوم نيست بر اثر شدت حادثه اجساد اين افراد چه شده است. احتمال داردعده‌‌ای زير خاك مدفون شده ، عده‌‌ای سوخته و عده‌‌ای زير برخی آوارها مانده باشند.

نتايج بررسی حادثه امروز اعلام می‌شود
پس از وقوع حادثه ، سيل اظهارتاسف‌ها در اين زمينه آغاز شد. سران كشورها نيز به مسوولان و مردم ايران تسليت گفتند. رئيس جمهوری در واكنش به اين حادثه ناگوار خواستار بررسی علل و عوامل حادثه شد.
وزير راه و ترابری نيز اعلام كرد نتايج كميته كارشناسی بررسی علت سانحه نيشابور، گزارش خود را امروز دوشنبه اعلام می‌كند.

امدادرسانی پايان يافت
٥ روز پس از انفجار واگن‌های قطار باری در ١٢ كيلومتری نيشابور، مسوولان اعلام كردند كه عمليات امدارسانی پايان يافته وروستاييان بی خانمان بطور موقت اسكان يافته‌‌اند. تاسيسات آب ، برق و مخابرات نيز بازسازی شده است. در همين حال ، خط آهن محدوده ايستگاه خيام در ٢٠كيلومتری نيشابور كه براثر انفجار تخريب شده بود، ترميم شد و حركت قطارهای مسير تهران مشهد و بالعكس آغاز شد.
هم اكنون هياتی از سوی سازمان بازرسی كل كشور درحال بررسی حادثه انفجار قطار باری است وبه زودی نتيجه بررسی وگزارش نهايی را اعلام می‌كند. با اين حال ، وزير راه و ترابری ، ميزان خسارات انفجار قطار باری در ايستگاه خيام را ٢٢٠ ميليارد ريال اعلام داشت وگفت ، اين خسارات علاوه برخسارات وارده به ايستگاه راه آهن و محموله بار قطار و ريل‌ها است.
به دنبال وقوع اين حادثه مرگبار، نقطه نظرات برخی از مسوولان ذيربط پيرامون اين حادثه قابل تامل است. يك مقام آگاه در شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی كشور درمورد حادثه انفجار واگن‌های حامل سوخت درايستگاه خيام نيشابور می‌گويد، اين محموله كه منفجر شده بنزين نبوده ، بلكه شامل نفت سبك ومازوت صادراتی بوده است.
نفت سبك مانند بنزين تحت فشار و در واگن‌های دربسته حمل فرآورده‌های نفتی حمل می‌شده و مازوت (نفت كوره) صادراتی كه متعلق به شركت ملی نفت بوده نيز فرآورده‌‌ای سنگين است كه بايد در دمای ٨٠ تا ٩٠درجه سانتی گراد حفظ شود. او ظرفيت هركدام از واگن‌های حامل سوخت را ٦٠هزار ليتر دانست و افزود: به دليل وجود گوگرد و پنبه و كودهای شيميايی موجود دراين قطار دامنه انفجار بسيار وسيع‌تر شده است.
راه آهن طبق قراردادی كه برای حمل فرآورده‌های نفتی دارد بايد پس از بارگيری محموله نفتی بلافاصله آن را در مقصد موردنظر تحويل داده و به هيچ وجه اجازه توقف يا دپوی قطار در بين راه را ندارد. بنابراين درمورد حادثه اخير بايد دراين مورد پاسخگو باشند.
حميد صديق‌پور، مدير روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ايران نيز گفت: كميسيون عالی سوانح راه آهن به رياست مهندس علی اباهی در حال بررسی موضوع است و ما هنوز از علت وقوع حادثه بی خبريم و تا اعلام نتيجه كميسيون از اظهارنظر خودداری می‌كنيم.
وی با بيان اين كه مسوولان خط راه آهن تمام تلاش خود را دراين زمينه صورت داده‌‌اند ، افزود، در جريان وقوع اين حادثه سوزن بان ايستگاه كاشمر با هدايت واگنها از اين ايستگاه از تصادف واگنها با قطار مسافربری مشهد جلوگيری كرده و اين موضوع نشاندهنده هوشياری كاركنان نسبت به حادثه بوده است.

   نظر خود را اینجا وارد نمایید:  


جبهه دموکراتیک طوس(مشهد) @ Copyright 2000 - 2004


دفتر طوس