سامانه های خبری
  آزادیخواهان مشهد  
  پیک نت  
  خبرگزاری جبهه دمکراتیک  
  پیک ایران  
  امروز  
  ایران امروز  
  ایسنا  
  گزارشگر  
  خبر گزاری کار  
  بی بی سی  
  ایران خبر  
  خبر نامه گویا  
  خبر گزاری جبهه دموکراتیک  
 
ليست سايتها
  نهضت آزادي  
  گويا  
  تكتاز  
  هادي خرسندي  
  نيمروز  
  جبهه متحد دانشجویی  
  نبوی آن لاین  
  سايت مبارزان  
  مهندس طبرزدی  
  شورای فرهنگی  
  ایران امید  
  آژانس خبری آینده سازان  
  نشریه 18 تیر  
  و ...  
 
تماس و چت
ارسال پيغام بهYahoo Messenger یا هو مسنجر دفتر طوس
 
رادیوهای برون مرزی
  رادیو صدای ایران  رادیو صدای ایران  
  رادیو فردا  رادیو فردا  رادیو فردا  
  رادیو یاران  
 
آرشیو سایت
  06/01/2003 - 07/01/2003  
  07/01/2003 - 08/01/2003  
  08/01/2003 - 09/01/2003  
  09/01/2003 - 10/01/2003  
  10/01/2003 - 11/01/2003  
  11/01/2003 - 12/01/2003  
  12/01/2003 - 01/01/2004  
  01/01/2004 - 02/01/2004  
  02/01/2004 - 03/01/2004  
  03/01/2004 - 04/01/2004  
  04/01/2004 - 05/01/2004  
  05/01/2004 - 06/01/2004  
  06/01/2004 - 07/01/2004  
  07/01/2004 - 08/01/2004  
  08/01/2004 - 09/01/2004  
  09/01/2004 - 10/01/2004  
  10/01/2004 - 11/01/2004  
  12/01/2004 - 01/01/2005  
  01/01/2005 - 02/01/2005  
  صفحه اصلی  
  براي دريافت کتاب «سیر تحول و عوامل بحران مداوم آن» اثر دکتر حسن ماسالی اينجا را کليک کنيد
 
  براي دريافت کتاب « اقتدارگرايان عليه حقوق بشر » اثر حشمت الله طبرزدي اينجا را کليک کنيد
 
 

Free All Political Prisoners in Iran NOW
حادثه نيشابور و پرسش باقي‌مانده
عـلـت اصـلـي وقـوع حـادثـه چـه بـوده اسـت ؟


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس اقتصادي - صنعت و معدن

بعد از گذشت سه روز از حادثه نيشابور در حالي كه آخرين آمارهاي رسمي حكايت از 309 كشته و 460 مجروح دارد، اما هنوز نه تنها از علت وقوع اين حادثه اطلاعي در دست نيست، بلكه اطلاعات ناقص و ضد و نقيضي نيز عنوان مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درحالي كه 51 واگن‌ باري صبح روز چهارشنبه بدون كنترل و داشتن لكوموتيو به سوي ايستگاه خيام نيشابور به حركت درآمدند، مسئولان نه از علت وقوع حادثه سخن مي‌گويند و نه عنوان مي‌كنند درحالي كه واگن‌هاي بدون لكوموتيو بر روي ريل‌ها در حركت بودند، براي كنترل آنها چه تدابيري انديشده‌اند.

ساعت 9 و 20 صبح چهارشنبه وقتي واگن‌ها به ايستگاه خيام رسيدند و با واگن‌هاي مستقر در اين ايستگاه، از جمله 17 واگن حامل گوگرد، شش واگن حامل نفتاي سبك و مازوت، هفت واگن حامل كود شيميايي و 10 واگن حامل پنبه برخورد كردند، انفجار مهيبي به وقوع پيوست به طوري كه به روستاهاي اطراف خسارت‌هاي زيادي وارد آمد.

حميد صديق‌پور ـ مدير روابط عمومي راه‌آهن ـ در گفت‌وگو با ايسنا با اظهار بي‌اطلاعي از علت وقوع سانحه گفت:« مسئولان خطوط راه‌آهن ابومسلم و خيام تحت بازجويي اعضاي كميسيون عالي سوانح راه‌آهن قرار گرفته‌اند.»

به گفته وي كميسيون عالي سوانح راه‌آهن به رياست علي‌آبادي ـ مسئول بخش بهره‌وري راه‌آهن ـ ‌در حال بررسي موضوع است و ما هنوز علت وقوع حادثه بي‌خبريم و تا اعلام نتيجه كميسيون از اظهار نظر خودداري مي‌كنيم.»

وي افزود:« در جريان وقوع اين حادثه سوزن‌بان ايستگاه كاشمر با هدايت واگن‌ها از اين ايستگاه از تصادف واگن‌ها با قطار مسافر‌بري مشهد جلوگيري كرده و اين موضوع نشان‌دهنده هوشياري كاركنان نسبت به حادثه بوده است.»

مدير روابط عمومي رجا نيز از كشته شدن 20 نفر از مسئولان و كاركنان رجا و شناسايي اجساد 18 نفر از كاركنان خط آهن خيام خبر داد.

وي همچنين از آزاد شدن اين خط خبر داد و گفت:« از طريق اين خط امروز 9 قطار رفت و 9 قطار برگشت مشهد حركت مي‌كند.»

ذاكري ـ مديركل خط و ابنيه فني راه‌آهن نيز امروز از مرمت خط ابومسلم žـ خيام تا دو شب آينده خبر داد.

به گفته وي خطي كه هم‌اكنون قطارهاي تهران ـ مشهد از آن رفت و آمد مي‌كنند، يك خط انحرافي است كه ظرف 18 ساعت به طور موقت در اين مسير احداث شده است.

بر اساس اين گزارش، يك مقام آگاه در شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي كشور نيز در گفت‌وگو با ايسنا، در مورد حادثه گفت:‌«‌ اين محموله كه منفجر شده بنزين نبوده بلكه شامل نفتاي سبك و مازوت صادراتي بوده است.»

وي گفت:« نفتاي سبك مانند بنزين تحت فشار و واگن‌هاي دربسته حمل فرآورده‌هاي نفتي حمل مي‌شده و مازوت (نفت كوره) صادراتي كه متعلق به شركت ملي نفت بوده نيز فرآورده‌اي سنگين است كه بايد در دماي 80 تا 90 درجه سانتي‌گراد حفظ شود.»

او ظرفيت هر كدام از واگن‌هاي حامل سوخت را 60 هزار ليتر دانست و افزود:« به دليل وجود گوگرد و پنبه و كودهاي شيميايي موجود در اين قطار دامنه انفجار بسيار وسيع‌تر شده است.»

وي ادامه داد:« راه‌آهن طبق قراردادي كه براي حمل فرآورده‌هاي نفتي دارد بايد پس از بارگيري محموله نفتي بلافاصله آن را در مقصد مورد نظر تحويل داده و به هيچ وجه اجازه توقف يا دپوي قطار در بين راه را ندارد. بنابراين در مورد حادثه اخير در اين مورد پاسخگو باشند.»

حسن رسولي ـ استاندار خراسان ـ در اين‌باره گفت:« قطار باري از روزها پيش در ايستگاه ابومسلم متوقف بوده اما معلوم نيست در شب حادثه چگونه به راه افتاده و موجب اين حادثه مرگبار شد.»

فرماندار نيشابور ساعاتي قبل از اينكه جان خود را در انفجار دوم از دست بدهد در گزارشي اعلام كرده بود كه بامداد روز چهارشنبه، ظاهرا 51 واگن متوقف در ايستگاه ابومسلم، نزديك نيشابور در اثر آنچه ارتعاشات وارده گزارش شده، به حركت درآمدند.

گفته شده است كه اين ارتعاشات ناشي از وقوع زمين لرزه‌اي بوده كه مراكز زلزله‌نگاري شدت آن را 3/6 درجه در مقياس ريشتر گزارش كرده‌اند.

بر اساس آخرين گزارش‌ها از منطقه، آتش‌سوزي بطور كامل مهار شده و تمام امكانات رفاهي از قبيل آب، برق و تلفن در منطقه، راه‌اندازي و مسير اضطراري ايجاد شده است.

مجروحان حادثه در شهرستان‌هاي نيشابور و مشهد در حال مداوا هستند و كار آمارگيري از خسارات وارده آغاز شده است.

عمليات آواربرداري از منطقه هنوز پايان نيافته و احتمالا تا هفته آينده ادامه مي‌يابد.

بر اساس اين گزارش دو واگن حامل مواد سوختي كه احتمال خطر انفجار آنها مي‌رفت از منطقه دور شده‌اند.

به گفته دبير ستاد حوادث غيرمترقبه، طرح اسكان حادثه‌ديدگان بوسيله جمعيت هلال احمر نيز در حال انجام است.

همچنين امروز مراسم تشييع پيكر تعدادي از قربانيان اين حادثه با حضور جمع زيادي از مردم نيشابور و مسؤولان استان خراسان برگزار و پيكر 10 نفر از جان‌باختگان بر دوش مردم تشييع شد.

در حادثه انفجار قطار در نيشابور، مجتبي فرهنمندنكو، فرماندار نيشابور، غلامپور، معاون فرماندار، خاكباز، مدير شركت برق، و دو تن از كاركنان فرمانداري و 14 نفر از كاركنان شهرداري و آتش نشاني نيشابور نيز جان باختند.

بنابر اعلام ستاد حوادث غيرمترقبه استان خراسان در اين حادثه 295 نفر از مردم و امدادراسانان و مقامات محلي جان‌ باخته‌اند.

همچنين پيكر «كاظم اخباري» خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي در نيشابور كه در صحنه حادثه هنگام تهيه خبر جان‌باخته بود، تشييع شد.

در اين حادثه چهار نفر از آتش‌نشانان شهرداري مشهد نيز در حين انجام عمليات اطفاي حريق جان خود را از دست دادند.

اما پرسش مهم باقي مانده همچنان دليل اصلي وقوع اين حادثه دلخراش است

   نظر خود را اینجا وارد نمایید:  


جبهه دموکراتیک طوس(مشهد) @ Copyright 2000 - 2004


دفتر طوس